Legiovlak v Království železnic
Ve čtvrtek 10. března 2016 se v pražském Království železnic, největším modelovém kolejišti měřítka H0 ve střední Evropě, uskutečnila tisková konference u příležitosti představení oficiální trasy Legiovlaku pro rok 2016.
Úvodní slovo pronesl předseda Československé obce legionářské br. Pavel Budinský a následně spolu s předsedou představenstva společnosti Království železnic, a. s., panem Matějem Hornem uzavřel memorandum mezi našimi organizacemi o vzájemné spolupráci. Kolejiště Plzeňského kraje v Království železnic totiž od čtvrtka křižuje malá replika Legiovlaku speciálně vyrobená právě pro ČsOL. K propagaci legionářských myšlenek nám Království železnic poskytlo i prostor pro vystavení legionářských zbraní a uniforem.
Na tiskové konferenci promluvili rovněž zástupci našich nejdůležitějších partnerů – Českých drah, našeho národního dopravce; ČD Cargo, společnosti, která i v roce 2016 přepravuje Legiovlak do všech zastávek a Správy železniční dopravní cesty, která k přepravě Legiovlaku poskytuje výraznou slevu za využití dopravní cesty.
Tajemník projektu Legie 100 br. Jiří Charfreitag představil všech 28 zastávek, na kterých Legiovlak v roce 2016 zastaví, a shrnul novinky, na které se mohou letošní návštěvníci těšit. Jeden ze zbrusu nových vagonů v soupravě představuje kinosál Osvětového odboru odbočky Československé národní rady na Rusi, ve kterém se budou promítat dobové dokumenty a filmy, které natočili naši legionáři v průběhu své anabáze. Ve voze bude dokonce i originální promítačka, která k těmto účelům sloužila našim legionářům, ta samozřejmě bude v expozici jen staticky, pohyblivé obrázky zprostředkuje modernější přístroj. V průběhu roku se přidá ještě salonní vůz, který sloužil důstojníkům jako pracovna pro plánování operací i k odpočinku.
Na závěr tiskové konference byl jejím účastníkům představen „Legiovláček“ přímo v modelovém kolejišti, což se neobešlo bez drobných úsměvných momentů, které k provozu techniky prostě patří. Původní plán zněl tak, že Legiovlak bude po kolejišti znázorňující Plzeňský kraj tahat původní sovětský model carské lokomotivy z 80. let, který se v Rusku podařilo pomocí modelářů sehnat. Ač vypadal jako úplně nový a před nasazení prošel kontrolou, přesto měl drobné problémy zejména na výhybkách a s průjezdním profilem. Pracovníci Království železnic ale zachovali profesionalitu a Legiovláčku připojili model dieselové lokomotivy ČD Cargo, která neměla sebemenší problém Legiovláček tahat. Na tohoto dopravce je zvyklý i skutečný Legiovlak a tak si budou i v modelové variantě bez pochyb rozumět.
text br. Miloš Borovička, foto ses. Marcela Volfová