Od narození letce Oldřicha Kestlera uplynulo 110 let
Vzpomínka na Oldřicha Kestlera u příležitosti 110. výročí od jeho narození je za námi. Obřadní síň štenovického obecního úřadu se během 17. března 2023 třikrát zaplnila. Krátce po osmé hodně dorazila první skupina žáků místní základní školy, které zhruba kolem desáté vystřídala další třída. Po přestávce přišel na řadu komorní pietní akt – položení květiny a zapálení svíček – u místního památníku válečných obětí, kde má Oldřich Kestler pamětní desku.
Následoval program pro veřejnost, který po přednášce skončil až ve čtvrt na sedm večer. Odhadovaný počet návštěvníků je mezi 90-100 osobami.
Hlavní součástí programu byla přednáška místního badatele pana Kamila Kosnara. S ohledem na počet účastníků jí provedl celkem třikrát v průběhu celého dne. Poutavým přednesem seznámil posluchače s životními osudy Oldřicha Kestlera, výsledky svého bádání i modely, jimž jako předloha sloužila Kestlerova vojenská služba. Po přednášce neúnavně pokračoval ve výkladu nad dokumenty a dalšími artefakty. Hodně času věnoval zapálené diskusi s příchozími.
Dalším významným bodem byla ukázka originálních dokumentů z pozůstalosti Oldřicha Kestlera. Rodný list, různá vysvědčení, mnoho nikdy nepublikovaných fotografií, korespondence, deníky, a dokonce dopis generála Janouška, kterým oznamoval v roce 1945 rodičům Oldřicha Kestlera úmrtí syna. Dokumenty jsou v držení Obecního úřadu Štěnovice. Na místě byly prezentovány obrazy z dílny Aviation Art Gallery s námětem působení Oldřicha Kestlera. Jeden se věnuje evakuaci letounu z polského letiště Deblin 3. září 1939. Druhý účasti v bitvě o Británii v řadách 111. perutě RAF. Informační panel ukázal fotky našeho letce od dětských let. K vidění byla kazeta s leteckými odznaky a vyznamenáními.
Jelikož akci podpořila plzeňská jednota Československé obce legionářské účastí svého člena br. Martina Marka, nemohly na místě chybět informace o výročí 80 let od bitvy o Sokolovo v roce 1943. Návštěvníci si mohli odnést tematické brožurky věnované Oldřichu Kestlerovi a bojům o Sokolovo.
text a foto: br. Martin Marek
Letec Oldřich Kestler
V obci Čižice u Štěnovic na jižním Plzeňsku se 18. března 1913 narodil československý letec, pozdější příslušník britského Královského letectva, Oldřich Kestler.
Po vyučení začal pracovat v plzeňských Škodových závodech a ve volném čase se věnoval vzduchoplavectví v Západočeském aeroklubu. Na výzvu „1000 pilotů republice“ nastoupil roku 1932 službu vojenského letce, prošel školou leteckého dorostu v Prostějově a v roce 1935 se stal pozorovatelem u letky č. 6 leteckého pluku 1 v Chebu. Po dalším výcviku v Hradci Králové a slovenských Piešťanech se dostal k leteckému pluku 3 v Bratislavě-Vajnorech. V roce 1938 se mu splnil sen a stal se polním pilotem. Mobilizaci v době mnichovské krize prožil u letky ve Spišské Nové Vsi, ale po rozpadu společného státu musel v březnu 1939 Slovensko opustit a vrátit se do Štěnovic. Ještě v létě opustilo okupovanou vlast, aby se v zahraniční zapojil do odboje. V Polsku prošel táborem v Malých Bronowicích a rozhodl se pokračovat lodí do Francie. V poslední chvíli však ještě kývl na nabídku polská armády, která československým letcům nabídka možnost sloužit v polském letectvu. Kestler prošel přeškolením na nové stroje, převážně francouzské, a po napadení Polska Německem se vyznamenal během evakuace deblinského vojenského letiště. Během ústupu na východ se nakrátko ocitl v sovětském zajetí, dostal se Rumunska, kde byl opět vězněn, a nakonec přes libanonský Bejrút odplul v listopadu 1939 do jižní Francie. Zde opět prošel přeškolením dle francouzských standardů, zalétával nově vyrobenou techniku, ale na na frontu se na jaře 1940 nedostal. Po pádu Francie přeletěl se skupinou československých leteckých mechaniků přes Středozemní moře do Alžírska. Během letu do do marocké Casablanky museli nouzově přistát a pokračovat po zemi. Lodí se pak dostali v červenci 1940 do anglického Liverpoolu. V té době již probíhala letecká bitva o Británii a o vycvičené letce byla nouze. Oldřich Kestler byl tedy přijat do řad britského Královského letectva. Musel opět do dalšího výcviku, aby si zvykl na novou techniku, tentokrát britskou, a naučil nový jazyk. Poté byl přidělen k 111. stíhací peruti na základnu Dern ve Skotsku. Po disciplinárních problémech byl v prosinci 1940 převelen k 605. stíhací peruti na základnu Croydon, která doprovázela britské bombardéry při náletech na okupovaný kontinent. Dne 7. dubna 1941 se u základny Ternhill se svým letounem Hurricane nešťastnou náhodou srazil s letounem Spitfire pilotovaným jiným Čechem, Josefem Martincem. Oba dva piloti nehodu nepřežili. Oba dva byli pochováni vedle sebe na hřbitově v Market Draytonu.
Posmrtně byl Oldřich Kestler několikrát vyznamenán a také povýšen do hodnosti plukovníka in memoriam.